Når jeg får høre at jeg er en lat sytepave.


I dag er det helt nydelig vær her i Drammen. Gått tur til byen, det tilsvarer 4-5 kilometer. Så en tur på butikken og handlet mat og drikkevarer til tobeinte og firbeinte. Så ble det buss derfra og opp bakkene hjem.

Ironien er at i mitt forrige innlegg handlet om folk med dårlig økonomi og helse som sliter litt mer enn vanlig under hvordan tingenes tilstander er i samfunnet i dag med restriksjoner og tiltak. Jeg skrev at media, FHI og politikere har ymtet frampå at det kunne bli et krav til bruk av munnbind i situasjoner der en ikke klarer å opprettholde énmetersregelen.

Sitat fra assisterende direktør Espen Nakstad i Helsedirektoratet: «Jeg tror det går mot at det blir en oppfordring om å bruke munnbind i situasjoner der du ikke klarer å opprettholde énmetersregelen».

Jeg uttalte at vi er mange som ikke har råd til bruken av munnbind da disse er blitt ekstremt dyre, og at hvis det skulle bli et påbud burde munnbind være gratis hos helsestasjoner og apotek. Eventuelt blåreseptpris og innført forbud mot prisstigning på disse. Dét ville gagnet og beskyttet folk og hatt en positiv smitteverneffekt. Det mener jeg, enkelt og greit.

Jeg argumenterte dette med at prisen på munnbind har mer enn syvdoblet seg, og vil øke enda mer hvis et påbud ville komme, og ved riktig bruk av munnbind er 50 munnbind veldig lite i forhold til hva man ville trenge fremover.

Da jeg skrev innlegget var prisen på feks Boots apotek oppe i 790 kroner for en pakke med 50 stk munnbind. Før kostet en slik pakke 100 kr. Noen mente at den prisen jeg hadde fått oppgitt på apoteket var feil, eventuelt at jeg løy om priser. Jeg har her funnet en artikkel fra NRK skrevet samtidig som mitt innlegg.

NRK: Prisen på munnbind til værs!


Så er det slik at enkelte må vri og vrenge på mine ord. En som heter Langmyr gikk ut på sosiale media og skrev at jeg (sitat) «må ha tilgang til helt andre nyheter enn meg. Jeg trodde jeg hørte på myndighetenes pressekonferanse, som sa at det å holde avstand og å vaske hendene ofte, fortsatt var det viktigste».

Jeg vet ikke hvilken forståelse denne Langmyr har av det han leser og hører, men jeg har aldri påstått at å holde avstand og å vaske hendene ikke er det viktigste, for det er det viktigste. Denne pressekonferansen han refererer til var etter jeg skrev det aktuelle innlegget.

Innlegget om mulig krav til munnbind.


En annen kommentar var fra ei ung dame som har kommentert i selve bloggen. Hun prøvde å holde seg anonym da hun var ufin og rettet seg mot meg som person og mitt privatliv, men jeg har fått opp både IP-adresse, email og geografisk sted da hun postet kommentaren. Jeg fant ut at hun er en tidligere bekjent. Under sin overskrift hvor hun kalte meg ‘Sytepave’ skrev hun videre at jeg er lat og klager over «småting». Det var hva hun greide å få ut av mitt blogginnlegg.

Jeg gidder ikke her å legge ut om eller forsvare min sykdomshistorikk, min problematikk ellers og så videre. For det skal jeg ikke måtte gjøre. Jeg syntes bare det var så morsomt å få den kommentaren akkurat i det jeg kom hjem fra en nesten to-mils tur til og fra Fjell her hvor jeg bor.

Da hadde jeg gått via sentrum, opp zikk-zakken til spiralen, videre til Landfalltjern og Underlia i kun stigninger og terreng. Dere får ta en titt på nettet og se, eller gå turen selv. Ta det som en utfordring 😜


Jeg har aldri blitt stemplet som sporty akkurat, men jeg har aldri vært lat heller. Og jeg har sannelig tatt av meg 28 kg på litt over seks måneder fra midten av oktober i fjor, og holdt vekta siden. Denne uka har jeg gått nærmere ti mil, og bildene i innlegget her er fra mine turer i disse koronatider.

Folk kommenterer om ting de ikke vet noe om, vrir og vender, tolker og synser, og lager seg en egen virkelighet om andre mennesker. Det blir for dumt. Dette innlegget jeg skrev var egentlig ikke ment å handle om meg, men om konsekvenser av politiske avgjørelser, og jeg brukte min situasjon som eksempel.

Innlegget handlet om konsekvenser for folk med dårlig økonomi, fattige barnefamilier, uføre, pensjonister og så videre, hvis det hadde blitt krav til munnbind i Norge. Nå ble det ikke slik, men det kunne blitt, og det kan enda bli slik.

Det et mye usikkerhet enda fremover. Men jeg står på mitt: For å styrke smittevern så må smittevernsprodukter være tilgjengelig for alle!!

Ha en riktig god lørdags kveld alle sammen, det gjelder også dere vriompeiser 😜😘


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

smitte #smittevern #munnbind #regler #helsedirektoratet #fhi #smitteverntiltak #korona #covid19 #corona #pandemi #vriompeiser #sytepaver #kranglefanter #norge

8 kommentarer
    1. Som alltid godt skrevet 🙂 vi er vel ikke alltid enig om alt men jeg respekterer deg og din mening ❤️ Du er en herlig god gutt! ❤️ Stå på! Og denne artikkelen var veldig bra skrevet! Helt enig i at smittevernsprodukter burde vært gratis eller på blå resept evt. Og blir ikke litt overrasket en gang om stat/kommune pålegger oss munnbind. Da er bare spørsmålet om de også tenker på de mange med dårlig råd…

      1. Ingen er enige om alt. Hadde alle vært enige hadde det ikke vært noe poeng i å diskutere, samfunnet hadde vært grått, kjedelig og monotont. Takk for kommentar, håper innlegget kan hjelpe til at de med dårlig råd og vanskelig livssituasjon blir husket på og ivaretatt. Klem til deg 😘

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg