Øyevirus!!

For cirka et halvt år siden og kanskje litt til så oppdaget jeg en utvekst under og helt inntil mitt venstre øye. Først avblåste jeg det som en kvise siden jeg aldri har vært plaget med kviser, men når jeg først får en så er det på de rareste og mest ubehagelige stedene. Haha..

Det tok ikke lange tiden før jeg skjønte at dette var på ingen måte noen kvise. Etter få uker var jeg hos lege og inntil da hadde øyet forverret seg. Hviten var blitt rød, og der kom puss ut av øyet. Min fastlege var blitt sykemeldt, så der var en fremmedspråklig med kebabnorsk som vikar. Han bare hørte hva jeg sa og skrev litt på datamaskinen. Det eneste han gjorde var å ordne henvisning til øyelege på sykehuset.

Jeg dro hjem og øyet ble verre. Utveksten levde «sitt eget liv» og ble stor, og så liten og stor igjen. Det kom puss ut av øyet og flere morgener måtte jeg åpne øynene mine «manuelt» med hjelp av fingrene fordi de var klistret igjen. Snuppen min og ei venninne som er sykepleier sendte meg til legen for å klage på det faktum at jeg ikke hadde fått resept på kloramfenikol øyesalve og øyedråper, for jeg hadde faktisk øyebetennelse. Dagen etter fikk jeg resept på begge delene.

Innkalling til øyelege på sykehuset kom, øyebetennelsen forsvant, men utveksten var der, og hviten på øyet var rødt. Jeg var begynt å bli «ruflete» på baksiden av øyelokkene og vanskelig å åpne begge øynene om morgenen. Jeg kjøpte meg briller med brune glass og måtte smøre meg med tålmodighet. Over tre måneder å vente til timen hos øyelege.

Tiden gikk og ingenting ble bedre. Det at jeg ikke fikk opp øynene om morgenen ble faktisk et større problem. Jeg dro på sykehuset og kom inn til øyelegen som tok først en kjapp synstest på meg etter jeg hadde forklart alt. Deretter måtte jeg sette haken ned i en «skål» og se gjennom brilleglass der han satt foran og kikket meg rett i øynene gjennom glassene. «Se til høyre, venstre, opp, ned, hit og dit» sa han og gjorde seg ferdig.

Han fortalte at jeg har et virus på det ene øyet, at øynene mine er tørre og jeg må bruke kunstig tårevæske cirka ti ganger om dagen og «VitA-POS» øyesalve på kvelden før jeg legger meg. Tårevesken måtte jeg prøve meg fram til selv for å finne ut hva som er best for meg. Salven vil ikke legge seg i øynene mine, den er for hard og tykk. Kostet rundt 200 kr for lille tuben med fem gram. Øyedråpene jeg valgte koster rundt 150 kr og heter «Apotek1 Tørre Øyne Plus».

Dette er en måned siden nå, og situasjonen er verre. Jeg kan ikke åpne øynene mine selv om morgenen. Det må jeg gjøre med fingrene. Det kjennes som store klumper bak øyelokkene. Det er ubehagelig for jeg kjenner det konstant nå i våken tilstand. Det øyet med utveksten er konstant rødt. Når jeg bruker øyedråpene så kjennes det som om klumpene bak øyelokkene «forsteiner» seg. Jeg tenkte først st muligens det blir litt verre før det blir bedre, som med andre ting. Men jeg må nok bytte til en annen type kunstig tårevæske/øyedråper.

Det bekymrer meg litt at det er utallige varianter av tårevæske/øyedråper, og de koster rundt 200 kr for 10 ml. Dette går ikke på resept eller frikort. Så jeg ser for meg en for meg veldig kostbar affære. Noen som har opplevd lignende som dette som har tips eller råd? Noen som kan anbefale type øyedråper/tårevæske?

Utrolig frustrerende å få dette oppå alt annet. Ikke mange sanser jeg har lengre som fungerer helt som de skal.

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#lege #helsenorge #sykehuset #drammen #vestre #viken #øyevirus #øyebetennelse #øyesykdom #kunstigtårevæske #øyedråper #øyesalve #øye #medisin #reseptfritt #kostbart #egenandel #frikort #fungererikke

4 kommentarer
    1. samme hermen uten kvisa. kvisa hadde jeg for 20 år siden den gikk vekk med noe øyesalve. men nå har jeg sliter med klistret øyne og i blandt dårlig syn i 5 år. Når jeg bruker kloramfenikol blir det bedere men tilbake til klister etter kloramfenikol er ferdig . Jeg har vært hos øyespesialist og ikke fått påvist noe galt. bruker en flaske til øynene med kokt vann med litt salt får å skylle dem så blirdet bedre. med de er klisteret hver morgen!
      Dritirriterende!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg