Slank på 1-2-3!


Ja, nå er første uka med fastedager over. Først en liten oppsummering:

Jeg har vært veldig overvektig, en konsekvens blandet av trivsel og sykdom (ironisk nok). Jeg var lykkelig og begynte legge på meg, så fikk jeg diagnosene hypotyreose (lavt stoffskifte), Osas og medfølgende fatique (utmattelse). Jeg sluttet å puste om natten, det var målt nært rundt 80 pustestopp i timen hvor stoppene varte i over 20 sekunder.

Noen ganger lukket pusteveiene seg helt og ville ikke åpnes igjen. Jeg hadde flere nær døden opplevelser, fikk angst og panikkanfall. Jeg sovnet av på busstopp, i buss, på jobb, jeg var helt utkjørt. Jeg havnet i mange farlige situasjoner fordi jeg kunne sovne av hvor som helst, når som helst. Det var ikke mange nok timer i døgnet for meg å bli uthvilt. Det hele var et vondt langt mareritt.

Noen kan opereres for Osas, jeg kunne ikke det. Alternativet var å lage hull i halsen min, trakeostomi, mekanisk hjelp for å puste. Hvilket jeg ikke så på som noen løsning for meg. For noen med Osas kan det hjelpe å gå ned i vekt (hvis man er overvektig). For noen. Andre igjen blir overvektig av Osas. Anyways.. med lavt stoffskifte som jeg enda i dag ikke har greid å stabilisere helt, og andre diagnoser, så ville det å gå ned i vekt være en enorm utfordring. Og det har det vært.

Diverse dietter, slankemetoder og treningsalternativer ble utprøvd forgjeves. I stedet for å bli bedre kom ytterligere diagnoser og etter flere år i ‘elendigheta’ måtte jeg erklæres ufør. Og ‘oh yes’ jeg oppnådde en enorm helsegevinst fysisk og psykisk etter at jeg faktisk fant en måte som fungerer.

5:2-dietten dukket så opp! Jeg raste ned i vekt med hjelp av denne dietten og sterk mental innstilling. De viktigste grepene er de to fastedagene, ALDRI over 500 kcal. Spise normalt de andre dagene, men skjerpet. Kontrollere vekten en fast morgen i uka. Og si NEI til fristelser. Jeg reduserte da vekten med 28 kilo på 7-8 måneder.

At jeg nå ‘slanker’ meg er fordi jeg ikke har justert vekten på en stund, og har gått opp noen kilo. En går veldig fort opp i vekt når en har drevet med faste. Kroppen lagrer kalorier som den frigjør når en spiser, slik får en plutselig dobbelt opp. Så det å kontrollere vekten og justere er veldig viktig. Går en da opp for mange kilo så blir det vanskeligere og tyngre å redusere den igjen.

Derfor driver jeg med fasting to dager i uka nå. Det er en justering, forebygging.. for å slippe risikere havne der jeg var, det å være så syk som jeg en tid var skal jeg virkelig jobbe for å slippe. Har nok av diagnoser jeg ikke kan gjøre noe med, så der jeg kan, gjør jeg!

Nå er jeg ferdig med første uke. Jeg hadde fastedager på tirsdag og torsdag. De dagene spiste jeg kun 180 gram hvit fisk og 200 gram blomkål og brokkoliblanding. Jeg håpet å kunne redusere vekten med kanskje 0,7 kilo første uken, og muligens sånn 0,4 kilo etterfølgende uker. Jeg reduserte vekten med 2,3 kilo denne uken. Jeg vet at en må tenke at her er pluss-minus 1 kilo fordi en kan ha mye vann i kroppen og slike ting, men dette var altså knallresultat! Må ble jeg litt høy på meg selv, hahaha.. 😜


Følg:

Bunny Trash på MeWeLink!!

Bunny Trash på FacebookLink!!

#52 #diett #faste #slanking #vektreduksjon #kosthold #sykdom #diagnose #kalorier #mat #fatique #osas #hypotyreose #resultat #jatillivet #bunnytrash

15 kommentarer
      1. Jeg synes det. Andre synes ikke det. En må jo være sta og holde seg til programmet. Jeg skrev med ei som mente at denne dietten ikke funket på henne, rett etterpå hadde hun vært på gatekjøkken og kjøpt biffsnadder og ostepop. Hjelper ikke å faste to dager i uka hvis man overspiser de andre dagene. Skulle tro at det sier seg selv, men for noen gjør det visst ikke det.

    1. 28 kg på 7-8 mnd.. Ut i fra en kjapp hoderegning, så skulle dette tilsi over 1/2 Gry på 6 mnd! Greit nok at jeg ikke er noen tungvekter akkurat, men allikevel.. Det står respekt av det, ass! 😀

      1. Takk. Artig regnestykke du satte opp 😂 ja jeg var nokså stor, så jeg har respekt for staheten og egenviljen min. Moro å få den testet ut også da 😉

    2. Det var bra gjort å gå ned 28 kg på noen måneder. Kan være greit med litt vedlikehold av vekt. Hørtes ikke kjekt ut med de oppleveksene du hadde hatt, så forstår at du er litt ekstra påpasselig på å ikke ville gå mye opp da. Lykke til med dietten <3

    3. Wow, knallbra! Jeg skjønner godt at du er fornøyd med “egeninnsatsen”, og nå forstår jeg mer hvordan og hvorfor du tenker som du gjør. 👍🏾:-) 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg