Rett i og fra hjertet.

Live to tell – Madonna

Det å ha hemmeligheter å bære på er ikke alltid en sunn ting. Jeg har måttet holdt mye inni meg i min oppvekst. Triste ting. Denne sangen er en dose realitet rett i ansiktet. Min favoritt Madonna sang, en av de flotteste ballader EVER.

En av to sanger som jeg bestemte for mange år siden skal spilles i min ‘begravelse’.

Spotify: Live to tell

YouTube: Live to tell

Every Rose Has Its Thorn – Poison

En sang fra 1988 som gikk rett inn hos meg. Livet hadde vært utrolig tøft, påvirket av skilsmisse, vold, mobbing, ensomhet – vi hadde alt, hus, penger, familie. Plutselig bodde mamma og jeg i en råtten kjeller hos min mormor. Vi hadde plutselig ingenting. Når ting begynte å se bra ut, gikk vi på en ny smell.

Denne sangen gjør ting litt bedre, intens og utrolig vakker.

Spotify: Every Rose has its Thorn

YouTube: Every Rose has its Thorn

Ein får elska mens ein kan – Bjørn Eidsvåg

Når en norsk prest gir ut en sang som denne (1995) så blir en påvirket. Jeg ble ikke kjent med låten før et par år senere, i «komme ut» perioden min. Tusen takk Bjørn, denne og du betyr så mye.

Dette er den andre sangen jeg bestemte for flere år siden at skal spilles i min ‘begravelse’.

Spotify: Ein får elska mens ein kan

Justify my love – Madonna

Første gang jeg hørte denne så jeg musikkvideoen samtidig. Det var på Bjerkvik Hotel i desember 1990. En «weekend» tur i forbindelse med juleferie sammen med min mamma og hennes nye samboer. Mine gudforeldre (tante og onkel) og to fettere. Jeg så/hørte ‘Justify my love’ som jeg elsket umiddelbart. Jeg fikk frysninger og nakkehårene reiste seg av videoen.

Det var vel den dagen sex begynte å påvirke livet mitt i den grad det faktisk har.

Spotify: Justify my love

YouTube: Justify my love

Somebodys Somebody – Christina Aguilera

Jeg møtte Jack-Ivar i juli 1997. Plutselig var jeg ‘ute av skapet’, homo, forfulgt av lokale medier. Så var vi forlovet, så plutselig gift. Jeg var første som skrev under på registrert partnerskap i nordnorge. Jeg fikk ikke anledning til å svelge unna alt som skjedde følelsesmessig og generelt i livet mitt. Forholdet vårt, ‘partnerskapet’, livet vårt var bare drama. Så vi hadde en kort sluttperiode før vi ble sammen igjen før vi gikk fra hverandre for godt sent i 2004.

Jeg holdt på å spille ihjel ‘Somebodys Somebody’ som var min ‘slutt’-sang. Det var da jeg trodde kjærligheten var tapt og at jeg aldri skulle få føle eller oppleve den igjen. Noe av det mest intense jeg har følt var i den perioden. Trodde jeg skulle dø, så sterkt var det.

Spotify: Somebodys Somebody

YouTube: Somebodys Somebody

Where The Wild Roses Grow – Nick Cave ft. Kylie Minogue

En av de nydeligste ballader jeg noensinne har hørt. En sang med en utrolig intensitet og samtidig et fantastisk vakkert dystert mørke gjort av verdens mest kjente heroinist. Jeg var selv alvorlig ute å kjøre da denne låten var på sitt mest populære. Det var mye amfetamin i livet mitt, og jeg ble også introdusert for heroin.

Vi er alle ville roser, og ingen har noen rett til å dømme.

Spotify: Where The Wild Roses Grow

YouTube: Where The Wild Roses Grow

I Just Want You – Ozzy Osbourne

Låten som gjorde meg til stor fan av Ozzy. Jeg satt i en bil da jeg hørte denne første gang. Vi var på ‘Rocketur’, røyka hasj og ruset oss. Jeg levde meg helt inn i låten, og jeg husker følelsene jeg fikk. Jeg husket jeg lengtet etter noen å være sammen med. Noen å elske.

Selv om jeg hele tiden hang med ‘venner’, så var jeg veldig ensom og alene inni meg selv.

Spotify: I Just Want You

YouTube: I Just Want You

San Francisco (Be Sure To Wear Flowers In Your Hair) – Scott McKenzie

Jeg husker denne ble spilt på TV da jeg var barn (første gangen jeg hørte den). Jeg likte den. Det gjorde den enda bedre da mamma fortalte at det var en av hennes favoritter da hun var yngre og flyttet for seg selv. Hun hadde singelen på vinyl og brukte spille den om og om igjen på en gammel grammofonspiller.

Så når jeg hører denne så tenker jeg på gode stunder med mamma.

Spotify: San Fransisco

YouTube: San Fransisco

The Gambler – Kenny Rogers

Filmen (serien) er en av mine favorittfilmer fra barndommen. Men jeg liker sangen enda bedre.

Jeg har alltid hatt en følelse av at Kenny laget sangen til meg for å gi meg råd og tips om hvordan jeg burde leve livet mitt.

Spotify: The Gambler

YouTube: The Gambler

Don’t Speak – No Doubt

En fantastisk ballade som jeg hørte hele tiden da livet mitt begynte ‘å bli bra’. Etter en fantastisk ferie i Cesme, Tyrkia, kom jeg hjem til egen leilighet. Jeg begynte på skole og rettet opp karakterene mine fra ungdomsskolen. Jeg forelsket meg, og la siste brikke i puslespillet, jeg innrømte for meg selv at jeg var homofil.

Dette var også for meg de første skrittene ut av narkotika og rusmiljøet jeg levde i.

Spotify: Don’t Speak

YouTube: Don’t Speak

Shock To The System – Billy Idol

Denne minner meg om den tid jeg ruset meg, og når jeg hørte denne låten, og hele albumet den kommer fra faktisk (Cyberpunk) så følte jeg meg som ‘king of the world’. Det var ikke narkotikaen som fikk meg til å føle slik, det var musikken. Det var vel da jeg ble mer bevisst på at en kan bli ruset på andre ting enn narkotika og rusmidler.

Ekte ‘feelgood’ psykedelisk rock!

Spotify: Shock to the System

YouTube: Shock to the System

Like The Way I Do – Melissa Etheridge

Denne sangen vekker minner fra flere glade perioder. Jeg gikk førsteåret på Ibestad videregående som er på en øy utenfor Harstad. I helgene dro vi hjem til Harstad og lørdag var det noe som het T-dansen på diskoteket Boccaccio. Jeg var ofte der og danset alltid når denne låten kom.

Jeg fikk en fantastisk frihetsfølelse, og går rett tilbake i tid når jeg hører denne.

Spotify: Like The Way I Do

YouTube: Like the way I do

Games – Nazareth

I en av mine perioder som deprimert oppdaget jeg et ballade-album fra gruppa Nazareth. Sterk tekst og melodi. Jeg følte at sangen handlet om meg.

Det gjør jeg faktisk enda.

Spotify: Games

YouTube: Games

Total Eclipse of The Heart – Bonnie Tyler

Faren min er sjøkaptein og reiste mye utenlands da jeg var barn. Etter en av disse turene hadde han noen VHS videokassetter med seg hjem med opptak av ‘The Benny Hill Show’ og et liveshow hvor Bonnie Tyler blant annet framførte denne sangen. Jeg spilte den om og om igjen.

En nydelig ballade som minner om den tid familien min faktisk var familie.

Spotify: Total Eclipse of the Heart

YouTube: Total Eclipse of the Heart

4 minutes – Madonna ft. Justin Timberlake

Dette er første singelen Madonna ga ut etter snuppen min og jeg ble sammen. Den er for meg symbolet på oss.

Snuppen min og jeg mot resten av verden!

Spotify: 4 minutes

YouTube: 4 minutes

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#musikkenoglivet #minmusikk #musikk

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg