SKAM: Sesong 3 – min mening.

Jeg har sett alle ti episodene som er kommet ut av SKAM sesong tre. Definitivt den beste sesongen hittil.

En herlig replikk allerede i første episode: vi får vite at Isak har overtatt rommet til Noora i bokollektivet. Noora er flyttet til London sammen med William. Hun ringer til sine tidligere bokamerater Eskil og Linn. Og Noora spør dem hvordan det er å bo med Isak. Eskil svarer: “han lukter promp, guttepromp, og du lukter deilig lavendel” hehehe..

Fjerde episode var utrolig fin episode. Vi ser slike scener på film og tv hver dag, bare at det alltid er hetrofile. At det var to gutter, Isak og Even, gjorde det bare ekstra fint.

Likte samtalen mellom Eskil og Isak i episode fem, der Eskil forklarer Isak at å heve seg over, eller se ned på gutter med mascara og tights, mennesker som har kjempet for å få være den de er og kjempet for Gay Pride, og se ned på dem (oss) er ikke bra, ikke en positiv eller god ting. Jeg elsket måten Eskil ordla seg på. Håper mange der ute i Norges land har sett og kommer til å se den scenen, og virkelig tar den til seg!

Igjen er det muslimske Sana som kommer med en uttalelse som setter tankene i gang hos meg. Hun sier i episode åtte til Isak hva Islam er for henne og avslutter med: “hvis du hører noen som bruker religion til å argumentere for hatet sitt, ikke hør på dem, for hat kommer ikke fra religion, det kommer fra frykt”.

VEL talt for de troende, men jeg spør, å tro på en religion, er ikke det frykt? Hva med å tro på seg selv og livet?!

I tiende episode blir Isak, Jonas og gutta invitert til julefest av ‘dansechicksa’ og Isak takker nei, det til de andre guttas fortvilelse og Mahdi sier med sorg: “Porten til paradis sto helt åpen og og du snakker om julesamling med kosegruppa, hva faen??!!” lol

Historien i sesong tre er både gripende og rørende, supertrist og gledende samtidig. For meg er det urealistisk at alle rundt Isak er så fordomsfrie. Jeg tenker at så heldig han er som har en så god bestevenn som Jonas, og at alle guttene i gjengen hans, og jentene bare er så snille, omtenksomme og kule. Ingen har noen problemer med situasjonen. Og foreldrene hans, på tross av sin fanatiske tro på kristendommen og bibelen, så omfavner de Isaks legning i samme minuttet som han forteller dem det. Slik var det ikke for meg, og jeg tror ikke jeg har møtt noen som har opplevd ‘komme ut”-fasen slik. Men det var deilig å se på.

Fantastisk skuespill av han som spiller Isak, virkelig. Så troverdig. Jeg kunne se og føle hans smerte, hans fortvilelse, hans glede. Alle hans følelser.

Respekt!

Og det Isak sier når episode ti er over er så sant som det ble sagt: “uansett hva man tror på, religion eller evolusjonsteori, så er det bare én ting vi vet helt sikkert – livet er NÅ!”

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#skam #tvserie #nrk

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg