Tok med seg barnet sitt på fyllefest!

For ikke så veldig lenge siden ble snuppen min og jeg invitert hjem på fest til et par vi aldri har vært hjemme hos før. De har vært ved et par tre anledninger hjemme hos oss, med langt tids mellomrom. Vi har aldri vanket sammen med dem på noen måte, men med årene så har vi pratet mer og mer for hver gang vi møtes. De bor i nærheten av oss og man kan ikke unngå å møte dem innimellom. De er ikke norske, men fra et katolsk land som muligens Polen, Litauen eller Slovakia.

De er veldig hyggelige, og det var veldig koselig å komme hjem til dem den gangen. De hadde et utrolig flott hjem. Stilfullt og originalt. Og de var utrolig gjestfrie. Snuppen og jeg hadde forstått det slik at vi var invitert til å komme ta en fest sammen med dem og noen venner, og det er jo kjempehyggelig. Men da vi kom var to salongbord dekket med mat. Orientalsk gryte, fruktfat, grønnsakfat, ostefat, egg, kjøtt – jeg husker ikke alt. Det var veldig godt, hun hadde krydret maten veldig riktig med en balanse jeg faktisk ble imponert over.

Anyway, snuppen min og jeg var de første som kom. Så nært som vi bor skulle det bare mangle. Etter litt kom et par til, med et barn, en jentunge på ni år. Jeg reagerte med det samme, men blåste det raskt vekk. Jeg tenkte at barnet kanskje bare ble med innom for å hilse på, og kanskje ble hentet snart igjen. Dette paret er fra samme land som de vi var hos, og har kjent hverandre lenge. Jeg vet jeg også tenkte at de kanskje ikke hadde fått barnevakt og da tok med seg barnet og bare kom innom en snartur for å hilse på, spise litt og dra igjen. Men slik ble det ikke. GT og Whisky ble satt på bordet, og jentungen ble jaget inn på et soverom sammen med et nettbrett. Hun fikk ikke spise med oss engang.

Etterhvert kom et par til, de var også fra samme landet som de andre. Bare snuppen min og jeg som var norske. Musikken ble skrudd opp høyere enn vi bruker å ha på «det verste» hjemme hos oss. Folk begynte å bli fulle og mer enn høyrøstede. Og ved jevne mellomrom kom denne jentungen ut av soverommet med hendene for ørene og leppene ned på knærne. Hun mistrivdes og var veldig tydelig ulykkelig. Men like fort som hun kom ut ble hun nærmest dyttet inn på soverommet igjen. Moren ga helt faen, hun ble fort drita full og «gal», litt sånn ufyselig faktisk. Jeg likte henne ikke. Og faren drev å styrte med å ha litt matrester på et tefat og ga jentungen før han kysset henne her og der i ansiktet med alkotrynet sitt og sendte henne inn på rommet igjen. Også han følte jeg ubehag ved, og det å drive å kysse på denne jentungen i fylla. Jeg tror ikke han var den ordentlige faren til jenta faktisk.

Jeg klarte ikke kose meg med drinker, og når alle begynte å danse og styre ble jeg sittende passiv igjen og irritere meg over at dette paret hadde tatt med seg dette barnet, og jeg visste hun ikke hadde det bra. Jeg har hatt slike lørdagskvelder selv som barn.

Jeg gikk ut på balkongen ofte og røyket og kjølte meg ned. Jeg bestemte meg å ta det opp og si fra at det ikke er greit med denne jenta, og at det er uakseptabelt. Så skjønte jeg at det kunne gjøre situasjonen verre. Oppførselen til foreldrene sa alt. Og når jeg skjønte at dette barnet faktisk skulle være der gjennom hele festen så begynte alle å bli fulle. Disse folka spyttet ikke i glassene for å si det sånn. De «bøttet» faktisk nedpå.

Snuppen min og jeg dro hjem en del tidligere enn vi bruker når vi er på fest. Mens alle de andre hadde drukket opp sitt, så hadde vi både vodka og shot igjen. Disse andre ville kjøpe vodkaen vår, men jeg satte foten ned. Ikke faen. Alle var fulle, moren til jentungen var veldig utagerende, typen ustødig, og øynene til verten svømte inne i hodet hans. Så nei. Hadde ikke det barnet vært der, så skulle de fått kjøpe det. Men da igjen hadde vel kanskje jeg klart å drikke og ha det moro, og vært der lengre. De vi var hos er kjempehyggelige som gir av seg selv. Og det inntrykket fikk jeg også av det siste paret som kom.

Jeg vet ikke om det er kultur der de kommer fra. At det ikke er så strengt på å la barn vokse opp slik. Men jeg vet hvordan det er, så jeg kommer til å si fra at dette var uakseptabelt og ugreit. Her i Norge er dette strengt, og jeg har tenkt både fem og ti ganger på barnevernet.. men nei, jeg har så mye kjennskap til barnevernet at jeg vet at de skader mer enn de gjør godt.

Jeg skal snakke med de vi var hos, og da kan det hende jeg når fram, at de vil snakke med sine venner om det med barn og alkohol og evt barnevern, og at det ikke skjer flere ganger. Eller så kan det hende at de synes jeg er dum og vanskelig og faktisk ikke inviterer oss flere ganger. Da får det bare bli slik, det er bare idioter som tar barna sine med på fyllefest, det er noe jeg aldri har sett eller opplevd før!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#fest #innvandrere #kultur #gjestfrie #barn #alkohol #utagerende #aggressive #foreldre #fulle #fyll #GT #whisky #vodka #shots #fyllefest #barnevern

26 kommentarer
    1. Jeg tenker stakkars unge! jeg selv er mamma til 2 og det kunne aldri i livet falt meg inn at barna mine skulle være med meg på fest. De gangene jeg har ønsket å feste så har min mor passet barna til dagen etter, når jeg har kommet meg hjem dagen etter festen så har jeg altid gått i dujen og frisket meg opp før jeg hentet ungene. Håper du nådde frem til de folka og at det aldri skjer igjen

    2. Frkovre: Dette blir noe jeg tar opp ansikt til ansikt med de vi var hos. Jeg har ikke møtt eller snakket med noen av dem etter denne aktuelle kvelden, men det blir snart, tro meg. Jeg tenker ofte på denne jenta og ser henne framfor meg inni hodet mitt, så jeg kan ikke la være å si fra hva jeg mener.

    3. Hvorfor meldte ikke du inn dette til bv? Hadde jeg sett eller deltatt på dette så ville jeg dratt derfra og ring vakt telefonen for bv!!

    4. må være enig med marianne her faktisk. jeg har unger i fosterhjem og ja det gnager på barna og bli tatt fra foreldrene – det fikk eldste jenta mi kjenne på. Men som i detta tilfelle at ungen blir dratt med på fest – da har ikke foreldrene det som skal til for og være foreldre tenker jeg

    5. Frkovre: Jeg er også enig, men jeg mener også at en må stå i situasjonen selv for å kunne si hva en ville gjort. Og som sagt så er jeg ikke ferdig med denne saken.

    6. Joda, jeg ser den – har vært oppe en sånn sjøl der jeg sa ifra til foreldrene, men desverre hjalp det ikke. men håper at du får noe til og skje

    7. Barnevernet i Norge er lite opptatte av om foreldre er alkoholiserte, eller drikker seg dritings foran ungene. Det er mange eksempler på akkurat det i kommunen jeg bor i.
      For ikke å snakke om at barnevernet ofte gjør mer skade enn godt. Der er det mange personer som burde fjernes fra jobben sin. Så kan de som faktisk er oppegående, få gjøre sitt gode arbeid.

    8. Huff og huff.. er slett ikke sånn det skal være, men desverre så har andre land annerledes syn og gjør ting på andre måter, men burde ikke vært lov i det hele tatt. værtfall ikke når de bor i norge.

    9. Ikke bare er du barn, men du blir med på besøk til andre hvor foreldrene drikker seg fra sans og samling. Du og snuppen gikk hjem, så kan man jo spørre seg hvordan resten av natta ble for dette barnet. Du kan si fra til foreldrene, men jeg tviler de kommer til å la seg korrigere av deg. Men igjen, du kan si fra og også advare at oppdager du dette skjer igjen så kontakter du hjelp. Det er nettopp slike som deg dette barnet trenger, noen som ser galskapen men enda viktigere, noen som sier fra.

    10. Stakkars jentunge. Det er sikkert ikke slike foreldre hun ønsker seg men det var sikkert ikke første gang hun opplevde fulle foreldre. Uansvarlig det der. Hva tenker de på?

    11. Er du noe bedre en dette barnevernet du klager på her? Om dette faktisk er reelt og eneste du foretar deg er et blogg innlegg er det noe riv ruskende galt med deg!! Med å sitte passivt å se dette skjer kan du umulig ha myr samvittighet i deg. Å vri dette til at det er barnevernet det er noe galt med er kvalmende og et utrolig dårlig forsøk på å få fokuset på hvordan du tillot dette å skje med å ikke gjøre noe. Skulle egentlig be deg om å skamme deg men det tror jeg ikke når hjem!

    12. Anonym: Til opplysning så har jeg tatt saken videre Eivind Pettersen. Så er det noen som har gjort noe for dette barnet så er det jeg. I mellomtiden bør du tenke på hva du selv gjør med å legge ut bilder på sosiale medier av din lille datter med fullt navn og adresse. Kanskje du skal ta kontakt med organisasjonen Barnas Trygghet og høre hvor mange barn som blir oppsøkt av pedofile etter offentliggjøring på internett!

    13. Jeg har mange spørsmål.
      Hvorfor ringte ikke du eller snuppa di til barnevernsvakten? Eller til politiet?
      Hvorfor dro dere fra jenten, når dere visstnok var de eneste med vett?
      Jeg synes faktisk ikke dere var noe bedre!
      Stakkar jente!!
      Håper for gudsskyld at noe er gjort nå. Og ikke bare en trussel om å gjøre noe.

    14. Kristine Teigland: Samme dagen som dette innlegget ble lagt ut var jeg i kontakt med ei dame jeg kjenner som jobber med psykisk helse, hun satte meg i kontakt med en mann i BV som hun hadde tillit til. Jeg har blitt forsikret om at jeg gjorde det riktige. Å lage en scene, tilkalle politi eller barnevern kunne lett gjort opplevelsen enda mer traumatisk for jenta. Dagen etter jeg snakket med BV dro de på besøk til familien. Jeg har levert bekymringsmelding med fullt navn, men ikke blitt kontaktet. Regner ikke med det. Å sitte bak et tastatur å skrive nedsettende til meg om en situasjon du ikke var i bør du holde deg for god for. Jeg er et menneske jeg også, og jeg var aldri forberedt på å havne i situasjonen jeg havnet i. Og en vet ikke hvordan en reagerer på situasjoner før en står i det. Jeg valgte denne måten å gjøre ting på, noen ville gjort dom meg, noen ville valgt annerledes. Mange bryr seg ikke i det hele tatt! Men når folk som jobber med situasjoner som dette takker meg og sier at jeg håndterte dette helt riktig. Da tar jeg til meg det.

    15. Det jeg under meg mest på, er hva du tjener på denne historien. Via publisitet av denne bloggen og antall kr pr klikk. Er ikke et ukjent fenomen at det fabrikeres falske historier blandt bloggere for oppmerksomhet og for å tjene penger

    16. Anonym: Jeg tjener ingenting på klikk, jeg reklamerer ikke for noen, og jeg har ingen sponsorer. Jeg skriver om mine opplevelser, hva jeg mener, tenker og føler. Ingen falske historier, bare rett fra levra.

    17. Unnskyld meg, men du hadde med deg din egen kid? Hvorfor reagerte du på at det kom en unge til med en gang? Hadde dratt hjem så fort det ble fylø jeg. Men du ble og drakk drinker?!? Da er du ikke et hakk bedre selv.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg