2 uker 5:2 og ned 2 kg.


Goooood mouning! Yes, for a good mouning it is!! Helt klart!!

Startet morgenen i dag på baderomsvekta. Det har seg slik at forrige uke, og denne uka har jeg vært på diett. 5:2. Tirsdager og torsdager med kun et måltid bestående av under 500 kalorier. Første uken gikk jeg ned 100 gram, og forventet ikke at jeg skulle gå noe særlig mer ned i vekt denne uka. Men jeg har altså på disse to ukene hatt en vektreduksjon på 2 kg. Litt mer enn det faktisk.

Det har seg slik at mot slutten av 2019, på høsten, startet jeg sammen med fire damer på 5:2 dietten under oppfølging av Dagbladet som elsker å skrive om slanking. Noe de forøvrig burde holde seg til slik jeg ser det, hahaha.. Med på laget hadde vi også kostholdsekspert Tine Sundfør som vi hadde møte med sånn cirka 1 gang i måneden for råd og veiledning. Første møtet vi hadde så fikk vi noen forslag til meny/matretter vi kunne spise på de to dagene i uka hvor vi skulle holde oss under 500 kalorier.


For min del gikk det som det som det går når en er overopphisset før sex, så råd og veiledning var egentlig ikke et særlig behov for min del. Men jeg stilte opp på hvert møte, jeg likte veldig godt gjengen vi var, veldig hyggelige damer. Tine Sundfør er utrolig dyktig, energisk og kunnskapsrik, så jeg fikk oppfrisket «glemte» kunnskaper fra da jeg selv gikk kokkelinja og hadde kosthold og ernæring som fag. Men det beste med møtene var «boosten», motivasjonen jeg hentet derfra, energien og pågangsmotet til å stå på videre. Som når anonyme alkoholikere/narkomane har en «sponsor». Jeg kan godt være en slik «sponsor» hvis noen av dere der ute trenger det, både i forhold til rusmisbruk og vektredusering. Jeg er her!

I løpet av 7-8 måneder hadde jeg redusert vekten min med nærmere 30 kg.

Bildet dere ser øverst er fra nå bare for noen dager siden. Det ble tatt i forbindelse med en utfordring oss bloggere imellom. Magen er litt «slapsete», jeg står jo også fremoverbøyd da hahaha, men planen var den gang jeg gikk ned i vekt, at når jeg var i «mål», hadde fått ønsket BMI, så skulle jeg få meg medlemskap på treningssenter for å bruke sånn apparat å trene mage med, men da ble det lockdown, og historien kjenner dere, nedstenging på nedstenging, ingen by i landet har vært så nedstengt som Drammen. «Slapsemage» greier jeg fint å leve med, men kommer nok til å følge opp den opprinnelige planen etterhvert.

Jeg har ikke hatt så god helse på over 12 år som etter å ha redusert vekta med disse kiloene. Den gang fikk jeg flere diagnoser, mistet håret på hodet, ansiktshår ble hvitt. Lavt stoffskifte, psoriasis over hele kroppen, pustemaskin, panikkanfall.. smerter, angst, depresjon, for å nevne noe. Så det har vært tøft. Den ene diagnosen etter den andre, og den ene gjør det vanskeligere å leve med eller gjøre noe med den andre. Jævla ond sirkel, men «Don’t give up» sang Kate Bush en gang i tiden.

Link til bloggutfordring: Avkledd utfordring 😜


Det må også nevnes at bildet øverst så har jeg lagt på meg noen kilo som har kommet sakte men sikkert siste halve året. Jeg har ikke gått på vekta. Snuppen min og jeg har vært mye ute og spist, slappet av og liksom unnet oss mye godt på den måten da reiser og andre gleder som vi vanligvis ville foretatt oss har måttet utebli. Men lar en det gå for langt, så sklir det helt ut og det blir vanskeligere å «hente seg inn» igjen. Så nå denne måneden er det diett, så skal jeg ikke være så streng med meg selv de to første ukene i august. Da skal vi en tur til Bergen med venner, og en tur til Harstad etterpå. Da er det ikke snakk om å si «nei» til noe, som faktisk er det viktigste virkemiddelet i en vektreduksjonsprosess. Fra midten av august er det på igjen, til jeg er i mål.

Måltidene mine disse to ukene har vært stort sett som vanlig. Bare mindre potet/pasta/ris til middag. Erstattet med blomkålblanding. Ikke spist på McDonalds eller restauranter. Tirsdager og torsdager har jeg spist bare et måltid. Første tirsdag var det 4 first price fiskekaker og 200 gram blomkålblanding. Torsdag 200 gram stekt brystfilet av kylling med 200 gram blomkålblanding. Tirsdag denne uka ble det 200 gram «kokt» sei med 200 gram blomkålblanding, og i går torsdag en halv grillet kylling som jeg fjerna skinnet på først. Kun sukkerfri brus hver dag, Solo Super.

Når jeg nå har skrevet om dette så jinxer jeg det garantert litt nå. Så regner ikke med mye reduksjon kommende uke. Det er en slags «forbannelse», veldig typisk når jeg åpner kjeften og deler. Men jeg ble så glad i dag av resultatet at jeg måtte bare dele. Dessuten er det også litt slik at noen uker er tøffere enn andre, så innimellom går det litt trådt. Og har en mye overvekt er det lettere å redusere enn som jeg nå som bare «justerer» for å ivareta god helse. Men en må bare stå på, det viktigste er psykologisk, evnen til å si «nei». Ingen is, ingen sjokolade, kjøttdeig, bacon, frityrstekt mat, bernaisesaus og så videre. Men seff, en liten fest blir det på lørdag uansett. Riktig fin dag alle sammen, og fortsatt happy sommer 😘

Les: Hvordan gå ned 28 kg på 7 måneder!


Følg Bunny Trash på MeWe: Link!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!

#diett #vektreduksjon #5:2 #kalorier #kcal #kostholdsekspert #tinesundfør #dagbladet #faste #fysiskhelse #psykiskhelse #kosthold #fasting #vekt #spørsmål #5:2dietten #helse #godhelse #helsegevinst #gidetvidere #jattillivet 👍🏾

6 kommentarer
    1. Du har vært superflink ,og gevinsten er så stor. At du klarer de dagene med kun et måltid er et stort under for meg…det krever masse disiplin..Du er Flink 😉👍❤ Unn deg noen drinker på lørdag nå da😉🤗👏🍾🍾

      1. Takk! Det måltidet kan jo deles opp da, kan jo spise mengder av hvit fisk og kylling og holde seg under 500 kcal 😜

        Drinkers blir det noen av i morgen, er klar jeg 😜😂

    2. Utrolig flott jobba. Det var nok deilig å blir kvitt alle disse kiloene. Er ikke sundt for kroppen nei..Så var nok lurt å tenke litt slanking. Bildene dine i dag viser en sunn mann.. Men for en musikk du hadde nå! Nå datt resten av ørevoksen ut her.

      1. Takk, og beklager musikken. Har fått tilbakemeldinger om at musikken slår seg på av seg selv, og jeg vet ikke hvordan jeg kan omgjøre det. Men greit å få litt ørerens da 😜😂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg