Alle bloggere med respekt for seg selv..


..legger ut bilder av rød fluesopp på høsten!

Det var beskjeden jeg fikk da jeg klikka inn på bloggen til Solliv i dag. Så da får jeg også gjøre det. Jeg har jo respekt for meg selv, det er jo noe med det.

Men da kan jeg jo også fortelle litt om denne soppen. Rød fluesopp er en stilksporesopp av slekten Amanita. Den er kjent for sitt bruk som hallusinogent rusmiddel langt tilbake i historien, derav vikinger. Soppens aktive toksiner, ibotensyre og muscimol, er vannløselige.

Soppen blir brukt som matsopp i enkelte kulturer, bla.a i Øst-Europa hvor den først kokes i flere omganger, der vannet som nå inneholder de vannløselige kjemikaliene blir byttet med friskt vann mellom hvert oppkok, og deretter stekes. Det har ikke vært påvist dødsfall ved inntak av rød fluesopp, selv om den enda i dag brukes som hallusinogent rusmiddel. Rusen kan medføre at man blir mer energisk, drømmende og får en trang til å danse.

Hvit fluesopp er dødelig!


Jeg har plukket denne røde fluesoppen. Det er mange år siden. Jeg husker spesielt da jeg gikk på Hotell- og næringsmiddelfag. Vi fikk i oppgave å lage bordpynt av ting fra naturen. Jeg fant blant annet den flotteste fluesoppen og lagde en oppsats med diverse til. De to flotteste som fikk best karakter skulle brukes i restauranten. En av disse var min.

Det var dagens soppleksjon, det er blitt kveld, jeg lager kyllinggryte med sopp til snuppen min kommer hjem. I denne gryta bruker jeg champignon vel og merke. Skal ikke ha noe homofil danseløve her i kveld som snurrer rundt på balkongen i rosa undertøy og prideflagg 😂

Fortsatt fin kveld alle sammen 😘


Følg gjerne:

Bunny Trash på MeWeLink!!

Bunny Trash på FacebookLink!!

#amanita #mushroom #sopp #shroom #magicmushroom #gay #pride #bunnytrash

10 kommentarer
    1. Nå ser jeg bare for meg ‘Snuppen’ spenste rundt i det lilla lyset ute på den balkongen, sånn passelig uanstendig antrukket 😂🤣😂 (Du får hilse han så mye, b.t.w) 🥰

      1. Der er ein fluesopp som heiter Rødnende fluesopp. I motsetning til sine giftige artsfrender, er denne ein svært god matsopp, ofta med ein nøtteakteg smak.
        Den er gråbrun til mørkebrun på hatten, og kan forvekslast med Brun og Panterfluesopp, som er giftige, men er den einaste som verte rødlig i bruddflater/sårkanter. Den skiller seg og ut ved at den har ein usamandhengande “skjellring” ved basis, medan dei to andre har samanhengande “skjellring”.
        Eg fann mykje av den i fjor, men i år har der vore lite.
        Eg tabba meg ut i fjor, og satte igjen nokon som var litt små, for å la dei vekse seg større. Då eg kom for å plukka dei, var der ikkje spor etter dei. Litt seinere på kvelden las eg i ei ny soppbok eg hadde fått, og der stod det at hjorten var svært glad i denne soppen, og her er mykje hjort.
        Den tabben gjer eg ikkje igjen 🤣.

          1. Ja, så absolutt 😊. Her i huset verte der fortert monge kilo sopp i året, av variert slag, og i variert form.
            1. juledag, er der krav til Bernts soppstuing til kalkuna 😊. Om eg ikkje lagar soppstuing, treng eg ikkje visa meg i underetasjen, hjå svigers 🤣🤣🤣.

      1. Haha.. i min tid på psykedeliske sammenkomster så må jeg ærlig innrømme at disse danseløvene var alltid veldig glade og lykkelige, sånn veldig!! Bare hyggelig, rød fluesopp er fin som pynt 👍🏾

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg