Er det alderen? Ta testen!!

God morgen alle sammen. Jeg våkner veldig tidlig for tiden, har gjort det over tid nå. I mange år har jeg vært sterkt preget av pustestopp som har fått meg til å våkne hver time om natten. Et langt mareritt som virkelig gikk både på den fysiske og psykiske helse løs, som førte til ren utmattelse i seg selv, og fatique.

Etter en vektreduksjon på nært 30 kilo så har det vært stor nedgang i antall pustestopp og en stor helsegevinst på mange måter. Nattesøvn ble betydelig bedret. Men nå er jeg kommet i en fase håper jeg, at det ikke er vedvarende. Men jeg våkner grytidlig om morgenen, og der hvor jeg gjennom hele mitt liv har hatt den deilige evnen til å bare kunne legge hodet ned på puten igjen og sove noen timer til, så er jeg nå våken i den forstand at jeg ikke klarer å sove mer. Morgenrøyken sammen med en deilig kopp tassimo hazelnut coffee er inntatt for lenge siden. Jeg sitter faktisk her og vurderer en kopp nummer to. Det er enda for tidlig for meg å gjøre så veldig mye annet. For selv om jeg er våken, så er ikke kroppen min helt med enda. Det er det som er med min fatique, det er kroppen den kødder med, ikke hodet.

Anyways, et par timer til på hodeputen skulle jeg gjerne hatt. Jeg vet med meg selv at det ville vært sunnere for meg, for jeg tenker jeg har for korte netter. Jeg legger meg veldig sent på kveldene, faktisk utpå natten, og så våkner jeg før hanen galer.

Jeg leste nettopp nå om et søvnstudie på forskning.no som forteller at eldre trenger 43 minutter mindre nattesøvn enn yngre. Videre står der skrevet at gjennomsnittlig sov de eldre forsøkspersonene seks og en halv time hver natt. Disse forsøkene ble gjort på friske unge, middelaldrende og eldre mennesker uten søvnforstyrrelser. Nå stiller jo ikke jeg under definisjonen ‘frisk’ eller ‘uten søvnforstyrrelser’, og jeg vet ikke helt hvor skillet går mellom ‘ung’, ‘middelaldrende’ og ‘eldre’, jeg tenker der kan mye være innvirkende. Men anyways..

Resultatene viste at de eldre sov 20 minutter mindre enn de middelaldrende, og at de middelaldrende sov 23 minutter mindre enn de yngre. Jeg tenker pluss minus 20 minutter er jo ingenting, jeg skulle gjerne hatt et par timer ekstra søvn, ihvertfall én.

De såkalte eldre (hva er skillet?) forsøkspersonene viste seg å være mindre søvnige på dagtid enn de yngre. Det er jo bemerkelsesverdig.

I konklusjonen er forskerne usikre på hvorfor eldre trenger mindre søvn. De sier det kan skyldes endringer i mengden kjønnshormoner eller forandringer i hjernen. Det de er imidlertid er enige om er at å ikke sove om dagen bedrer nattesøvnen. Jeg sover ikke på dagtid, så da vet jeg ikke.

Hvs tenker dere? Har dere råd å gi for å kunne sove 1-2 timer mer? Håper som sagt dette bare er en fase, men den har altså vart en stund. Så var det dette med alder, hvor jeg mener alder bare er tall og den riktige alderen befinner seg under det fysiologiske begrepet.

Altså en kan være en ung eldre, og en kan være en eldre ungdom. Jeg kjenner mennesker som utsetter kroppen sin for sådan belastning at jeg bekymrer meg for om de overlever 40-årene, og jeg kjenner mennesker som nærmer seg 80 år og går milevis hver dag og tar seg en fest i helgene og formen er bedre enn personer jeg kjenner i midten av 20 årene. Så disse tallene legger jeg på hylla altså..

Jeg tok også en test her nå, «hvor gammel er kroppen din», og kroppen min er visst like gammel som meg, jeg orker ikke bli fornærma, men er det virkelig alderen som ødelegger morningene mine for tiden?

Hahaha.. tiden flyver altså!! God morgen verden, ikke annet å gjøre enn å ta seg ytterligere en deilig kopp tassimokaffe til på balkongen 😜

Her er forøvrig den testen: TEST!


Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#alder #søvn #pustestopp #helse #sykdom #osas #fysiologi #forskning #kropp #test #bunnytrash

 

7 kommentarer
    1. Beklager, har ingen råd å gi deg 😢, men skulle gjerne ha bytta litt med deg. Du skulle svært gjerne fått eitt par timar søvn av meg, om eg fekk eitt par timar i vaken tilstand av deg.
      For meg er det å vakne om morgonen den store utfordringa. Og når eg så må bruke eitt par timar på å få kroppen til å fungera, så er liksom dagen gått.
      Om det er alderen? Eg veit ikkje, eg har passert 61, og føler eg treng meir og meir søvn.
      Fatique er noko dritt!

    2. This test MADE MY FUCKING DAY!!! 😀
      Det har seg nemlig sik at yours truly innehar den nette [legemlige] alder av;
      *drumroll…*
      😀 😀 😀 22 ÅR!!!! 😀 😀 😀
      (- Og ja, SELVSAGT screendumpet jeg resultatet! – Og selvsagt vil dette bli kringkastet med brask og bram på egen blogg!)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg