Fantasien om en Kolonihage.


Nå har snuppen min og jeg kommet hjem etter en lang og deilig vandring i sol og flott vær her i Drammen. Vi har gått hjemmefra og ned til sentrum hvor vi handlet minipizza, børek og brus på Backstube bakeri. Derfra gikk vi videre opp zikk-zakken til Spiralen hvor vi fant oss en benk og nøt første halvdel av lunsjen vår.


Videre gikk vi til et vakkert sted som heter Klopstjern. Der var det enda is og snø på vannet. Vi fant oss en plass i solen og spiste andre halvdel av lunsjen vår før vi gikk ned motsatt side av åsen vi kom opp. Altså vi gikk ned ved Strøtvet. På veien ned passerer man Bragernes Kolonihage. Dette er første gang jeg har sett porten stå åpen der når jeg har passert, så derfor gikk vi inn i kolonihagen og tok en titt, for første gang.


Altså det var helt nydelig, fantastisk sjarm, og vi ble kjempeglade bare av å gå der å se. Alle de små hyttene. Kolonihagen ligger idyllisk til på Dalejordet og har en nydelig utsikt over Drammen by! Hagen består av totalt 40 parseller som varierer i størrelse på mellom 250 og 450 m2.


Kolonihagen ble til i 1933 og formålet var at byens innbyggere som skulle ha muligheten til å dyrke frukt og grønnsaker til eget bruk. Fremdeles dyrkes det endel frukt og grønnsaker, men idag blir hyttene brukt til avslapping og rekreasjon.


De er heldige de som har parsell i Bragernes kolonihave. Det omsettes bare 1-2 stk i året og ventelisten er på 60. Altså det kan ta over 30 år å få plass. Jeg har sjekket nettopp nå. Jeg ble så fascinert da det hele minnet meg om fristaden Christiania i Danmark og den tiden jeg bodde der. Det var tider.


Jeg vet jo en kolonihage blir aldri det samme som å bo i fristaden, hahaha.. men det er noe med disse minihyttene, små hageflekker med vakre planter og frukter, det intime og idylliske. Det var jo kos bare å se da, leke med fantasien og minnes Christiania og tiden der.


Videre gikk vi derfra til Bragernes og over til Strømsø hvor vi spiste lunsj nummer tre, hahaha.. vi kjøpte oss en liten kebab hver på TAKI som vi spiste på torget der. Var jo så nydelig vær og så deilig å være ute at hvorfor ikke. Men med tre små lunsjer innabords så hopper vi over middagen og tar et lett måltid utpå kvelden.


Fra Strømsø Torg gikk vi hjem til Fjell igjen. Turen ble på 15 km til sammen. Nå skal vi bare være hjemme resten av dagen og kose med jentene våre. Så får vi se hvor turen går i morgen.

Riktig god aften til dere alle 😘


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#fjell #bragernes #strømsø #zikkzakken #spiralen #klopstjern #strøtvet #dalejordet #bragerneskolonihage #backstube #taki #kosetur #tur #gåtur #sol #deilig #drammen

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg