Hestkuk i Drammen!

Joda, her om dagen greide jeg å få mange måpende blikk rettet mot meg på én gang. Sånn 15 par øyne som stirret på meg i vantro som om jeg hadde gjort noe virkelig farlig kriminelt. Og det eneste var at jeg prøvde rekke bussen.

Jeg kom ut av leiligheten her, og herfra er det to minutter til bussholdeplassen. Jeg hadde med meg begge jentene og vi skyndet oss, for da ville vi rekke bussen. Men der ble vi altså stående og bussen kom ikke. Minuttene gikk og klokken ble midt mellom bussen vi skulle ta og neste. Jentene hadde ikke fått tisset, så da begynte vi å gå mot neste busstopp slik at de skulle få tisset fra seg. Midt mellom busstoppene tisset de begge to i stereo, og idet de er ferdige ser jeg bussen komme bak meg. Vi begynner å løpe mot busstoppet.

Bussen passerer meg, og jeg ser sjåføren ser meg. Han stopper og et par passasjerer går ombord. Vi er på siden av bussen. Idet vi skal stige inn på bussen foran så smekker han igjen bussdørene. Jeg reagerer jo da uvilkårlig og spontant med å rope ut ‘Hæstkuk’ på vakker og fargerik nordnorsk dialekt. Bussen stopper momentant og jeg innser at samtlige av de 15-ish personene ombord hørte dette klart og tydelig.

’Oh shit’ tenkte jeg, nå havner jeg vel i diskusjon med en krenka bussjåfør fra Midtøsten eller Afrika. For her i Drammen hører msn ikke folk hverken rope eller snakke med slike flotte toner eller nyanser. Ansiktsuttrykkene på samtlige tilsa at jeg hadde gjort noe forferdelig grusomt, dette skulle liksom være verre enn disse folka som flyr på hverandre og truer titt og stadig. Huffameg.. bussjåføren var helt vill i øynene, og begynte å skulle hisse seg opp. Men to små mops fikk han til å holde kjeft, han ville tydeligvis ikke få de for nært på seg, de er jo urene og skumle der han kommer fra.

Jeg satte meg inn i bussen, så skjedde det enda mer uvilkårlig og spontant. Jeg knakk og begynte å le høyt, det hele er jo så absurd. Alt man må tåle ellers, roping og skriking på urdu og arabisk, stygge tilrop, utidig og skremmende oppførsel, så skal liksom et ord på nordnorsk dialekt sette igang sådanne reaksjoner. Uffameg, vi er fæle vi nordfra.

Ironien er jo at derfra jeg kommer er jo å bli kalt for ‘hestkuk’ et kompliment, ingen bryr seg, enhver mann vil jo bli assosiert med stor kuk liksom. Nei, hadde jeg ropt ‘myggpikk’ så hadde det virkelig vært noe å bli krenka for, men jeg tror folk her knapt hadde skjønt noe da, men det skjer stadig vekk at jeg tenker ‘jævla myggpikk’, for de er det virkelig nok av, myggpikkene.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#hestkuk #drammen #buss #brakar #bussjåfør #myggpikk #harstad #tromsværing #drammensere #arabisk #urdu #nordlending #språk #spontanitet #bunnytrash

14 kommentarer
    1. Hmm……Jeg hadde nok kikket forskrekket på deg jeg også ja 😉 Men jeg er jo så rolig og sindig selv, og det er sjelden jeg møter så mange nå for tiden, og enda sjeldnere at jeg møter folk som bruker store ord 🙂
      Men jeg har vært gift med en finnmarking, og jeg har jobbet i en bedrift hvor alle kollegene var menn, så jeg er vant til store fargefulle ord. Men da fra mennesker jeg kjente godt 🙂
      Ønsker deg en fredelig aften ♥

      1. Jeg stiller meg uansett undrende over at det kommer reaksjoner på sådant noe her i disse omgivelsene, og her skal dem ha bønnerop også, da blir det ikke bare det ene ordet fra min munn. Fin fin aften til deg også 🥰🌹

    2. 😀 Haha, du burde kanskje utstyre deg med et “jeg er fra Nord-Norge” skilt”, for folk kan jo ikke se utenpå deg at du har lov til å rope slike ukvemsord! Hahaha 😀

      1. Litt usikker på om dem hadde klart å lese det, dette er området i Norge hvor det er høyest frafall blant ungdommer (født i Norge) i videregående skole pga dårlige norskkunnskaper.

        1. Det viktigste er vel kanskje at drammenserne hadde skjønt årsaken til språkbruken 😉 De med dårlige norskkunnskaper bryr seg ikke om ordforrådet ditt 😀

          1. De har stort sett dårlig ordforråd alle mann alle her, ikke for å være ufin, men slik er det bare. Tenkende hoder hadde skjønt det med en gang hva som var årsaken til mitt utrop, men så ikke ut til å være mange av dem ombord der, det som var så fabuløst var at det har aldri vært så stille på Fjellbussen noengang før. Egentlig burde jeg funnet fram den nordnorske ordboka igjen 😜

            1. Forrige melding var litt for å terge… 😉 Men det kan jo oppstå noen interessante situasjoner om du tar i bruk den nordnorske ordboka 😀

    3. Får lage en ny kommentar, siden du tydeligvis har stengt for antall kommentarer i en tråd… Har vært anledninger før hvor jeg
      skulle svart deg, men kanskje like greit at det er en begrensning… “Han- tykje” er ikke ukjent for meg, men jeg har bodd åtte år i Bodø og plukket jo opp en del nordnorske, kraftfulle ord og uttrykk i den perioden.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg