Hvite nordmenn- (og kvinner)!

Jeg leste nylig en artikkel i Aftenposten, og jeg likte den ikke, det sjokkerer vel få, da de fleste vet at jeg misliker medias påvirkningskraft til å gjøre samfunnet verre og skape mer frykt, problemer og en vanskeligere hverdag for oss som bor i dette landet. Nei, dette innlegget handler hverken om islam eller koronavirus. Men det politisk korrekte og det nymoderne ordet hverdagsrasisme.

Aftenposten har trykket en artikkel skrevet av ei ung jente på 14 år som har bakgrunn fra Iran, og hennes problem er stort, fordi fra hun var liten så har folk spurt henne hvor hun kommer fra. Hun forteller at når hun svarer at hun er fra Bærum blir alt stille.

Hun forteller at personer som lurer på hvor hun kommer fra ser på henne med det som føles som et ganske dømmende blikk, og sier: «Nei, nei, hvor er du egentlig fra?» Med trykk på ordet «egentlig». Hun forteller at det er mange som gjør dette.

Jeg undrer meg. Hun blir spurt om hvor hun kommer fra og føler dømmende blikk?! Jeg sier høyt «hvor kommer du fra?» og får det liksom ikke til å stemme, og «hvor er du egentlig fra?». Det er noe med at det er liksom ikke slik språket vårt føres. Og hvem spør vel om egentlig i fra? Nå har jo Norge hatt et expresstogøkende mangfold av etnisiteter fra 70-tallet og hittil at enhver vet at ei jente på 14 like gjerne kan være født i Norge. Hun skriver godt norsk om ikke Aftenposten har redigert det hun skriver, men snakker hun godt norsk? Hvis hun er født og oppvokst i Norge så burde hun jo det. Men slik er det ikke alltid.

Her jeg bor så er det veldig mange med innvandrerbakgrunn som er født her, men som likevel ikke snakker godt norsk. Faktisk er det slik at dette er området i Norge hvor det er høyest frafall blant ungdommer (født i Norge) i videregående skole pga dårlige norskkunnskaper. De har foreldre som ikke vil integreres i det norske samfunn, de snakker språket fra hvor de kommer fra og ødelegger sine barns muligheter for språk og integrering. Mange går i moskeer og lærer koransitater og språk fra midtøstenland og sådan. I nabomoskeen her lærer de urdu, barna og ungdommen snakker det vi kaller kebabnorsk, selv om de er født her.

Jenta forteller at i passet hennes står det at hun er norsk.

Nå er det nå en gang slik at når en har iranske foreldre så er en iransk, ifølge Iran selv. Det er loven deres. Et pass er bare et ID-bevis som gir deg muligheter til å opprette konto, reise og sådanne ting. En katt født i en stall er fremdeles en katt. So to speak.

Jenta forteller at hun må alltid fortelle folk hun møter om hele sin oppvekst for at de skal forstå at hun er norsk. og hun mener det burde ikke være slik. Dette synes jeg også er rart, for enhver jeg møter, bruker være så stolt av opphavet sitt at de ganske enkelt sier «jeg er født i Norge, men mine foreldre er fra Iran», noen sier «jeg er født i Norge, men jeg er egentlig iransk». Så hvorfor er denne jenta så spesiell?

«Hvis du vil vite hvorfor jeg har mørkt brunt hår eller mørkebrune øyne, eller hvorfor jeg har «gul» hud, spør meg hva etnisiteten min er. Jeg er stolt over å kunne si at jeg har røtter fra Iran! Så hvis du spør, vil jeg med glede fortelle deg om etnisiteten og bakgrunnen min, sier hun.

Ok, hva er problemet da? Hva er saken her egentlig?

Joda, les dette:

«Hver eneste dag blir jeg og mange andre norskfødte med innvandrerforeldre utsatt for hverdagsrasisme. Derfor mener jeg det er bedre å spørre en person hvilken etnisitet de har, enn å spørre personen hvor hen kommer fra».

Der kom det, vi er rasister når vi spør om hvor noen som tydelig har en annen bakgrunn enn oss selv hvor de kommer fra!! Så vi fortelles herved om hvordan vi skal føre vårt språk for å tekkes noen som er stolt over bakgrunnen sin, men gjør krav på å være norsk som oss. Hvis vi ikke ordlegger oss som disse ønsker blir vi av dem og media karakterisert som hverdagsrasister.

Hun skriver at hun er lei av å forklare fremmede at hun er født i Norge med foreldre fra utlandet. At det er urettferdig at hun må forsvare at hun er norsk fordi hun ser annerledes ut.

Ærlig talt, ser annerledes ut? I Norge i 2022?

Fin artikkel av Aftenposten å trykke for å fortelle at hvite nordmenn er rasister uansett faen. At jeg er rasist når jeg oppriktig er interessert i noens bakgrunn. Javel, men jeg ER norsk, og jeg snakker som nordmenn gjør! Og la meg snu på dette, og dere som leser har vel de fleste opplevd det samme, når jeg er for eksempel i Tunisia, Tyrkia eller fuckings Marokko så blir jeg spurt femti ganger på 5 minutter hvor jeg er fra. Det er nok å gå gjennom en handlegate eller et område med restauranter og spisesteder. Jeg blir spurt om dette hele tiden uansett hvor jeg er i verden, men det er kun hvite nordmenn som er rasister.

Cut the crap, ikke lag rasisme der den ikke er, sånt noe er fordummende, ødeleggende og ikke minst, rasistisk!!

Takk!!

Innlegg fra tidligere i dag: PÅ UTSIDEN AV GJERDENE STØTTER DE HENRETTELSER AV HOMOFILE!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#hverdagsrasisme #rasisme #rasister #iran #tunisia #marokko #tyrkia #aftenposten #kebabnorsk #urdu #språk #etnisitet #hudfarge #bakgrunn #bærum #drammen #bunnytrash

23 kommentarer
    1. Og hva var problemet ? Er man lei av å forklare, så la være da. Er du stolt av hvem du er, ja så VÆR det, da. Misbruk av begreper ødelegger så mangt. Dette er langt fra rasisme !

      1. Det er poenget mitt, og det er vel heller slik at det er rasisme å kalle noen for rasister fordi en spør noen om hvor de kommer fra, men den vinklingen får vi ikke i norsk statsstøttet media.

      1. Hahaha.. den var morsom, hvor fant du den latterliggjøringen? Åneidu, jeg raljerer Aftenposten som tillater seg å la en 14-åring kalle hvite nordmenn for rasister for noe så dumt som dette. Jeg raljerer fremstillingen og jeg mener at tull som dette er ødeleggende for kampen mot den virkelige rasismen. Takk for titten og riktig god natt.

    2. Helt enig i at dette er fordummende. Hverdagsrasisme, liksom. En spør ikke fordi en er dømmende, eller? Kanskje man rett og slett lurer på hvor en kommer fra…🙄
      Mang en gang blir jeg antatt å være russisk, selv i Norge. Drittlei det også. “Nei, jeg er NORSK”.
      Hverdagsrasisme? Eh…

      1. Forestill deg alle som spør hvor jeg er fra.. og den beste, alle som spør om de får lov å stille meg et spørsmål. Da vet jeg hva som kommer: «er du homo»? Bevares meg vel hvis jeg skulle stigmatisere alle disse som «hverdagshomofober» 😂

    3. Dette har jeg faktisk tenkt på mange ganger, for er det noen som snakker MYE rasisme så er det jo de som kommer fra en annen kultur enn oss. De fleste av oss tenker ikke sånn selv om vi spør om det, som du sier så blir jo vi også spurt om det om vi er i utlandet. Tenker vi på de spørsmålene som rasistisk. NEI!

      1. Jeg kommenterte under en artikkel fra Drammens Tidende i går hvor det står at stortingspresidenten har skrevet på Facebook at han er i karantene. Jeg spurte om han var kommet hjem fra ferie – joda, her hoppet folk frem og sa at jeg aldri ville spurt om det hvis han var hvit. Hæ, hva gir du meg? Jeg kritiserer politikere som gjør dumme ting og tar dumme avgjørelser. Men fordi stortingspresidenten ikke er hvit kan jeg tydeligvis ikke kritisere han. Hjelpes…

    4. Det er forbi hinsides sykt hvor hårsåre og krenka disse utlendingene er,men det er ikke rart heller for våre myndigheter legger til rette for forskjellsbehanlig fra de setter fot på norsk jord.
      Man får jo mange konflikter og problemer i arbeidslivet også,en bekjent av meg har jobbet med en buddhist i flere år og de har vært gode kollegaer helt til det blei ansatt en muslim som både hadde høyere utdannelse og ansinitet enn buddhisten,da viste buddhisten sitt sanne jeg og det var ikke pent,buddhisten var ansatt i en liten stilling som assistent mens muslimen kom rett inn med høyere ansenitet og høyere utdannelse.Dette blei ikke tålt så godt fra buddhisten sin side,ingen av de andre ansatte visste på det tidspunktet at det buddhister hater mest er muslimer,de er opplært fra tidlig av at muslimer skal hates og det er ikke få blodige og brutale oppgjør som har funnet sted rundt om i verden mellom buddhister og muslimer,kan nevne Myanmar og Sri Lanka for å nevne noen der muslimer har blitt jaget på flukt fra blodtørste buddhister.Nå jobber disse to ytterlighetene sammen,de skal samarbeide og ellers bidra til et godt og velfungerende arbeidsmiljø,den etterhvert større og større rosa elefanten i rommet bidrar til stor frustrasjon for øvrige ansatte,det har blitt sendt varsler,men ledelsen er bundet på hender og føtter for uansett hva de prøver på blir de anklaget for å være rassister som velger side,enten er den ene eller den andre kronisk krenka,mobbet og hetset og man kommer ingen fornuftig vei,i tillegg er buddhisten så forbi passiv-aggressiv at hun er verre enn en slimål.Har etterhvert lurt mange med den holdningen,men ikke muslimen som visste godt hvordan man forholder seg til sånne.
      Skal virkelig bli spennende å se hvordan det kollegaforholdet utvikler seg,foreløpig ser det ut for at det går i feil retning 🙈
      Hilsen synskepeggy.

        1. Ja,det er iallefall det hun sier selv,mitt inntrykk på generelt grunnlag er at buddhistiske kvinner er grådige,slu, egoistiske,vet å grafse til seg,er ikke redd for å dolke kollegaer i ryggen for å få fordeler de aldri skulle ha hatt og vet å innynde seg hos mannlige sjefer i hensikt å oppnå goder eller snarveier,utenom det så fremstår de som gulldiggere hele gjengen,utenom det så råder et nådeløst hierarki i miljøet,har man ikke mann,to biler og stort hus og jobb som betaler bra så er de ikke verdt å se på engang.Og med den tillærte passivaggressive fremtoningen de har ser det ut for at de kommer unna med det meste,kommer det protester på noe så er de kjappere enn skyggen til Lucky Luke med å dra rasismekortet.Eg opplever at muslimer er mer avslappet på det,de eg kjenner (kollegaer)ønsker konstruktive samtaler i forsøk på å løse opp evt uenigheter.
          Muslimer eg kjenner har en mye mer profesjonell holdning både til jobben sin,sine likemenn og sine kollegaer.Men når buddhister og muslimer barker sammen er det best å gå å lukke døra etter seg,man merker at det er buddhisten som er pådriveren for den dårlige stemningen.
          Det er jo bare å lese litt historie om forholdet mellom muslimer og buddhister oppigjennom årene så ser man fort hvem som er mest aktiv i diverse konflikter rundt om i verden.
          Hilsen synskepeggy.

          1. Mtp hvor jeg bor, hva jeg driver med, hva jeg har studert, hvor jeg har reist etc så er dette hinsides all min erfaring og kunnskap. Kan hende at hun du omtaler støtter 969, de liker å omtale seg som buddhister og media det samme, men at islams følgere har profesjonelle holdninger til andre mennesker og at buddhister er mest aktiv i konflikter er så bakvendt at jeg ble nokså rystet her SP 😳😂

      1. Håper virkelig for din egen sikkerhet at denne buddhisten ikke får greie på hvem du er via betjente av din betjent …

          1. Det var en kommentar til kommentaren fra den synske, det var hennes og hennes betjente sikkerhet og offentlige omdømme jeg tenkte på.

            Kred til deg som slipper til slike til tider “rabiate” underholdende kommentarer 😉

            1. Som om du vet hvem den synske er, snakker om rabiat med alle dine dumme pseudonymer. Har du ingen som er glad i deg? Kom hit så kan du bli med i moskeen så kan vi finne noen til deg, du liker jo sånt du, sant?! 😜 Allahu Akbar!

              1. Å der kom smilet fram når jeg leste den siste kommentaren din til denne “juni” . Forresten … ler og ler er vel mer riktig 🙂 Du er bare best Bunny! Ha en fin fin dag videre 🙂

                1. Det er ikke slik jeg svarer folk normalt, jeg er hyggelig mot meningsmotstandere og hva det måtte være, men det er noe med å være mot andre som en ønsker andre skal være mot en selv. Denne «Juni» har utvidet hele begrepet Nettroll. I et år har hun kommentert her i bloggen, da utelukkende med spydige, ufine, stigmatiserende og trollete negative kommentarer. Vedkommende ER ondskapsfull, bitter og tydeligvis alene, men jeg sympatiserer ikke lengre. Litt trackinghacking medførte at jeg kunne spore henne til utallige kommentarer hos bloggere, sporet hvor hun bor et cetera.. jeg kan nevne «Bien», «Anonym», «Constanse», «Sola», «Oljanovsk» og «Juni». Det er sikkert flere. Bytter pseudonym etter personlighet og handlinger, altså bruke et navn for å baksnakke, en for å plage, en for å svare seg selv. Jeg ser hos Kokkejævel så har han flere ganger vært i diskusjon med flere (som da er samme, haha). Her snakker vi om en person som er klin koko.

                  1. Bunny 🙂 Tommel opp 🙂 Har forstått at denne plageånden er en gjenganger . Har forresten aldri sett at du er ufin mot noen, men du er suveren med tastene og gir pepper der det trengs . Så flaut det må være å bli tatt med buksen nede “Juni” .

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg