Kan jeg be om noen minutter folkens?!


Kjære folkens, her vil jeg kort og greit komme med en oppfordring til mine lesere. Den går ut på å klikke dere inn på bloggen til Vivian Brosviks blogg ‘Mamma på hjul’. Dette er Norges Favorittblogg, og det er min favorittblogg. Har du ikke hørt om Vivian og Mamma på hjul har du gått glipp av noe!

Jeg har skrevet om Vivian og bloggen hennes før, og jeg gjør det gjerne igjen og igjen, for dette er Norges desidert viktigste blogg, skrevet med kjærlighet på en måte at en bare lever seg inn i enhver historie hun forteller.

Jeg har i en periode nå hatt litt kontakt med Vivian, hun er helt rå dame som siden 2015 har levd med diagnosen ALS; en uhelbredelig sykdom som ødelegger nervene i ryggmargen og hjernen.

Hun er fra Førde, bor i Bergen, er gift med en Finnmarking som beskrives som litt av en karakter, høylytt og rett fra levra. Begge har masse humor (fantastisk humor) og vidde. De bedriver ekstremsport og lar ikke noe stoppe seg, tross Vivians meget alvorlige diagnose og et system i Bergen Kommune og Norge som forsøker begrense livene deres som om det er nødvendig. Sammen har de fire barn, under fødselen til deres fjerde barn ble Vivian lam. Fra den dagen ble livet deres snudd på hodet.

Vivians diagnose ALS spiser henne opp litt etter litt. Hver dag kjemper hun for å kunne leve et best mulig liv sammen med sin familie, den tiden hun har, og en skulle tro at i et land som Norge skulle hun få den hjelp hun trenger til dette, for det er faktisk mulig, men nei, hun må bruke mye av sin tid på å kjempe for dette. Noe som burde strengt tatt være unødvendig, som om hun ikke har nok å bale med.

Vivian har måttet kjempet for de fleste ting fra dag 1 hun fikk sin skjebne opplyst. Hun har hatt brukerstyrt personlig assistanse (BPA) noen år og det har fungert sånn opp og ned, det sier seg selv at assistanse for Vivian er en enorm utfordring, men hun har rett på den, hun trenger den, og den er helt nødvendig for at hun skal kunne leve sitt liv, rett og slett.

Bergen Kommune bestemte seg plutselig for å overkjøre hennes og familiens ønsker og fattet vedtak på at det blir 24-timers vakter hjemme hos henne, selv når hun ikke trenger det. Hun kan ikke ta med seg disse assistentene ut av Bergen kommune. Så fra oktober av må hun være innenfor Bergen kommune til hun dør. Det er saken, rett fra levra.

What the føkk liksom??!!?!

Det viser seg også at det nødvendigvis ikke er faglærte assistenter som kommer hjem til henne. Her er masse som ikke henger på greip. Det som er skikkelig ille er at hun får faktisk ikke være med å bestemme i sitt eget liv, rett og slett.

Jeg leser hvert et innlegg Vivian legger ut, første gang jeg leste bloggen hennes gikk jeg tilbake i tid og ble liggende å lese i mange timer, hele natta. Så bra skriver hun, hadde jeg hatt et forlag hadde jeg gitt mye for en bokkontrakt med henne! Her handler det ikke bare om ALS, utfordringer og et føkka system. Men mye mye mer..

Bloggen Mamma på hjul viser kjærligheten mellom mennesker, familien, barna, det som er viktig i livet, de verdier og holdninger vi har. Noen innlegg bare utspiller seg i latterbrøl og tårer. Vivian tar oss med inn i sin historie og vi er med henne på livets reise både i det hverdagslige hjemme, men også ut i det absurde hvor hun begir seg på toppturer til fjells og opp i luften i hangglider, når hun observerer finnmarkingen sin som får huset til å riste når han prøver å redde sine dyrebare plommer fra besøkende hjortedyr i hagen. Altså dere må lese selv, for jeg klarer ikke med ord å utrykke Vivians gripende formidlingsevne.

Vivian poster nye blogginnlegg nesten hver dag. Og hun skriver med sine øyne, altså en øyestyrt datamaskin. Med sine øyne drifter hun landets favorittblogg og er den viktigste stemmen på arenaen. Vær klar over at mange som Vivian, bundet i en stol, med enorme utfordringer har gitt opp og lever isolerte da byråkratiet i landets kommuner, altså den offentlige forvaltningen veldig ofte ikke ser mennesker, bare en sak og et saksnummer. Vivian er ikke bare en sterk stemme for seg selv, men for veldig mange andre, og hun er ikke en som gir seg, det er veldig tydelig!

I dag har journalist og innholdsprodusent i Vouzmagasinet Hege Lianne Williams gitt ut en artikkel om Vivian, den kan dere lese her.

Link: Vivians (42) diagnose forandret alt: – Døden ga meg en frihet jeg aldri har kjent på før (Vouzmagasinet).

Og her er link til Norges beste blogg, Norges viktigste blogg, min favorittblogg, les, lik og del: Mamma på hjul!

Vivian, jeg digger deg!!


Denne bloggen tjener ikke penger på klikk! Jeg har i mange år driftet denne bloggen uten intensjon å tjene penger på dette, aldri fått utbetalt én krone for blogging. Alt jeg skriver om er ut fra engasjement og interesse. Jeg har grupper hvor jeg publiserer mine innlegg etterhvert som de blir produsert. Dere er mer enn velkommen til å følge disse.

Bunny Trash på MeWeLink!!

Bunny Trash på FacebookLink!!

#mammapaahjul #mammapåhjul #vivian #vivianbrosvik #als #bergen #bergenkommune #bpa #vouzmagasinet #hegeliannewilliams #byråkrati #loveislove #folketsfavoritt #gullpenn #bunnytrash

5 kommentarer
    1. Jeg har ikke ord igjen kjære deg, dette er noe av det nydeligste jeg har lest om meg selv💖Jeg måtte felle en tåre nå, ordene dine gikk rett inn i💜Tusen takk kjære deg, jeg er så takknemlig for at jeg fått deg inn i livet mitt 💜

      1. Selv takk kjære deg, du vekker både tanker og følelser, og det setter ihvertfall jeg veldig pris på. Skulle gjerne kunnet gjort noe for deg, men tenker at å fungere som et forlenget talerør for din stemme er da noe 🥰

    2. Du får frem så mye godt, en oppmuntring for dem som sliter.
      Som Vivian, hennes historie.
      Håper det ordner seg for henne og familien. Det hun formidler er som vakre perler rundt et kjærlig Hjerte. Du gir det mening, hva hun har krav på! Eg vil prøve å finne hennes plattform, har tro på at hun er som en livgivende Vitamin.
      En Stor glede å kunne åpne din side.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg