Skattepenger tidligere?!

Jeg venter på skattepengene. Jeg bestilte meg for ikke så lenge siden en Tassimo Kaffemaskin da jeg fant ut at jeg skulle få igjen på skatten. Maskinen kostet nesten like mye som det jeg skal få tilbake, så jeg fant ut at jeg skulle unne meg denne og delbetaling inntil skattepengene kommer.

Men når kommer skattepengene?

Dette er kanskje det spørsmålet som flest lurer på i forbindelse med skattepenger. Det som er avgjørende i forhold til når skattepengene kommer er om du har levert skattemeldingen (selvangivelsen) i tide, om du er selvstendig næringsdrivende, eller om du har andre forhold rundt din privatøkonomi som Skatteetaten ønsker å granske nærmere. Selvfølgelig er det andre forhold som også kan være avgjørende.

Skatteetaten har tidligere hatt 2 hoved datoer i forhold til når skatteoppgjøret er klart. Dette har normalt vært i slutten av juni (“hovedoppgjøret”) hvor de fleste privatpersoner som ikke har spesielle forhold rundt sin privatøkonomi får utbetaling.

Det neste oppgjøret er i begynnelsen av august og gjelder selvstendig næringsdrivende og deres ektefelle.  De som ikke har mottatt skattepenger på et av disse hovedoppgjørene vil få det fortløpende etter det siste hovedoppgjøret i august.

I 2020 skjedde det derimot mye nytt i forhold til skattemeldingen og skatteoppgjøret for lønnstakere og pensjonister. Skatteetaten rullet da ut en ny løsning som innebærer at alle skattemeldingene ikke lenger sendes ut samtidig for lønnstakere og pensjonister. I 2021 vil denne løsningen gjelde for alle lønnstakere og pensjonister som er elektroniske brukere.

Når det gjelder næringsdrivende med “enkle forhold”, så vil Skatteetaten nå i 2021 gjennomføre et såkalt pilotprosjekt med en forenklet løsning hvor den næringsdrivende kan sende inn skattemeldingen direkte via sitt regnskapsprogram. I 2021 er det dem som bruker en av 7 utvalgte regnskapsprogramvareleverandører som kan benytte seg av dette. Fiken og Visma Periode er blant disse to leverandørene. Det er foreløpig uklart om dette vil medføre tidligere utbetaling av skattepenger til gode eller om disse næringsdrivende fortsatt vil få skatteoppgjøret på høsten.

Næringsdrivende og deres ektefeller, som ikke kan benyttes seg av dette pilotprosjektet, vil fortsatt måtte forholde seg til den gamle løsningen og dermed få sitt skatteoppgjør på høsten.

Nytt er også at skatteoppgjøret for lønnstakere og pensjonister vil finne sted løpende og kan skje allerede 1-2 uker etter at skattemeldingen er levert. Fristen er den samme som tidligere, nemlig 30 april for lønnstakere, men dersom du leverer den lenge før fristen så kan du i prinsippet kunne få ditt skatteoppgjør før innleveringsfristen nås, dersom du har vært veldig tidlig ute.

Håper dere får igjen på skatten og at pengene kan løfte hverdagen litt. Jeg er veldig fornøyd med min Tassimo kaffemaskin, den har løftet hverdagen min en del i det siste, ha en fin fin dag alle sammen 😜


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#skatteoppgjøret #skatt #skattepenger

4 kommentarer
    1. Hei igjen 😊👍🏻

      Eg gikk på en solid baksmell kan man trygt si 👎😢

      Fikk ca 19.000 å betale,men det er vel ikke annet å forvente da eg tjente litt over kr.600000;i fjor.Må jo innrømme at eg ante ikke at inntekten min hadde vært så høy,bruker å ligge på sånn ca kr.550000;i året og da bruker eg å få sånn ca kr.8000 tilbake.
      Eg skal uansett ikke klage,en god del av den høye inntekten min i fjor gikk til pensjonssparing.

      Ha en fin dag 🌺 Og gratulerer så mye med ny kaffemaskin ☕️😊Hilsen synskepeggy.

      1. Hahaha.. så herlig, «ikke klage». Jeg hadde blitt drit forbanna om jeg hadde fått baksmell. Men nå er jeg ufør, så en baksmell hadde kanskje vært en større smell for meg enn for noen som har nogenlunde rimelig inntekt. Jeg burde egentlig gå ut i null, men pga leilighetskjøp og veldedighet fikk jeg litt tilbake.

    2. Hvis du har godkjent skattemeldingen, så skal pengene komme ganske snart. Vet om folk som allerede har fått penger 👍🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg