Vi trenger Kattehjelpen!

Tirsdag, altså for tre dager sider la jeg ut er innlegg om katters situasjon her i Norge. Innlegget het: «Vil ha lovfestet påbud: ID-merking av katter». Innlegget kan dere lese her.

Link: https://bunny.blogg.no/vil-ha-lovfestet-pabud-id-merking-av-katter.html

Grunnen til at jeg skrev innlegget var at jeg i det siste har observert flere jeg kjenner som driver og avler på katter og selger kattunger. Jeg mener det er galt. Det er så mange som skaffer seg kattunger og forlater dem når de er voksne. Enten at katten roter seg bort og ikke blir leitet etter, eller at eiere drar på ferie og lar katten sitte igjen for å klare seg selv. Uten ID-merking som chip i nakken og tatovering i øret.

Når katter blir solgt uten slik ID-merking er det et faktum at mange mennesker, søppelfolk vil jeg kalle dem, fraskriver seg alt ansvar. De ser ikke på dyr som levende kjærlige vesen med følelser som glede, kjærlighet, sorg og smerte. Akkurat som oss.

Den dagen jeg skrev og la ut innlegget tok jeg kontakt med organisasjonen «Kattehjelpen Drammen og omegn». I går ettermiddag fikk jeg svar fra dem. Det jeg skriver her nå er fra Kattehjelpen.

I 2016 ble det anslått å være cirka 100 000 hjemløse katter her i Norge. Ingen har eksakte tall, men det man ser er at for hvert år øker antallet hos alle organisasjoner.

I 2018 adopterte Kattehjelpen i Drammen og omegn ut 167 katter, samt 13 andre dyr. Grunnet sykdommer som kattene pådrar seg når de ikke blir tatt vare på av «menneskene sine» ble Kattehjelpen nødt til å avlive hele 29 katter. To fugler som har vært kjæledyr ble også avlivet.

Pr. i dag har kattehjelpen bare noen få katter inne da de var så heldige at de fikk adoptert ut alle de hadde inne i 2018. Men erfaringen deres er at det ikke varer, og at katter de ikke finner eierne på, strømmer til. Det er vel som hun jeg kjenner sa. Hun som avler på hvite katter. At hvite kattunger er så attraktive og populære nå.

Så etterhvert, på sommeren, så fylles vel Kattehjelpen opp med hvite katter som ikke er nusselige kattunger lengre. Men nesten voksne flotte katter hvis eiere er blåst i hodet. Det er helt idiotisk. Det er som jeg sier. ID-merking burde vært påbudt før salg. Og slik situasjonen er nå så burde det å få kattunge-kull vært midlertidig forbudt noen år fremover.

Hvis noen virkelig er glad i og bryr eg om katter og har lyst å ha en i familien så anbefaler jeg dere å heller ta kontakt med en organisasjon som feks Kattehjelpen i stedet for å hente katt hos noen kyniske som driver avel.

Her er link til Kattehjelpen i Drammen: http://kattehjelpen.no/

Andre steder så kan dere søke på Google.

Ja til Dyrepoliti!

Ha ei riktig god helg!!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#katt #kattunger #kull #kjøp #salg #avle #husløse #eierløse #hjemløse #id #idmerking #helseattest #dyremishandling #produksjon #avl #oppdrett #kattehjelpen #mattilsynet #dyrebeskyttelsen #drammen #omegn #norge #dyrepoliti

2 kommentarer
    1. Jeg har bare et par gamle katter igjen nå. Flere skal jeg ikke ha, for jeg drar på årene og vil helst ikke dø fra kjæledyr som kanskje ville blitt avlivet etterpå. Bedre de vandrer heden før meg. De er steriliserte hunnkatter, chippet også. 🙂 Selv om økonomien er dritt, så har jeg alltid vært fornuftig ang kattene. Så, kan bare si meg enig med deg. Du skjønner; jeg har hatt mange katter her, og alle er enten overtatt fra andre, reddet fra uteliv, eller rett og slett kattunger som skulle avlives. Jeg skulle gjerne hatt hund, men pga katter har jeg latt det være. Jeg er glad i dyr, er ikke noe spesielt kattemenneske.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg